Friday, August 14, 2009

PENDEKAR CAHAYA : SUKAR DIRAMAL

  1. Kelakuan Pendekar Cahaya tidak mudah diramal.
  2. Dia mungkin menari di tengah jalan sewaktu ke pejabat, memandang tepat ke mata seorang yang tidak dikenali dan bercerita tentang cinta pandang pertama, atau mempertahankan pendapat yang tidak masuk akal. Pendekar Chaya melakukan perkara sebegini berhari-hari.
  3. Pendekar Cahaya tidak segan menangis apabila teringat perkaya yang meyedihkan yang terjadi dimasa lampau atau ketawa berdekah-dekah kerana gembira mengetahui perkara baru. Bila dia rasa masanya tiba, Pendekar Cahaya meninggalkan kerjanya dan segala, lalu bertandang ke sesuatu destinasi idaman untuk mengembara. Apabila dia sedar bahawa dia tidak bolih lagi berbuat sesuatu, Pendekar Cahaya meninggalkan pertempuran, tetapi dia tidak menyalahkan dirinya di atas kebodohannya yang tidak diduga itu.
  4. Ini adalah kerana. Pendekar Cahaya tidak akan menghabiskan masanya mencuba untuk memainkan peranan yang telah dipilih oleh orang lain untuknya.

1 comment:

Norawi said...

satu paparan yang amat ringkas tetapi penjiwaan yang tinggi.menarik untuk diikuti.seolah-olah saya sdg berdepan dgn pa'min.samalah seperti ketika saya terbaca 'Musa Hitam Tenang Dalam Gelora Politik'.seolah-olah saya menonton wayang dan memasuki alam jiwanya.tetapi berapa berat mata memandang,berat lagi bahu memikul.

pendekar cahaya terus menerangi walau tak siapa sedari.syabas!