Sunday, August 30, 2009

BERPOLITIK TIADA FAEDAH KALAU TIADA KUASA.

“Buat apa berpolitik kalau tidak ada kuasa”, hujah mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad kepada hadirin di suatu majlis politik di Sabah.

Kata-kata ini terpahat di hati saya sejak hari itu. Sebelum itu, pada saya, peranan pembangkang adalah sama pentingannya dengan peranaan pihak berkuasa. Tanpa adanya pembangkang, pihak berkuasa akan memerintah sewenang-wenangnya.

Tetapi, apabila saya dapat menyingkap erti di sebalik kata-kata itu, saya mula sedar bahawa apa yang dihujah oleh mantan Perdana Menteri itu adalah benar belaka.

Bayangkan!, sewaktu pilihanraya pihak berkuasa berkempen berhabis-habisan untuk memenangkan calon-calonnya demi untuk mengekalkan kuasa. Begitu juga pihak pembangkang, bertungkus lumus dengan sedaya upaya untuk mengalahkan calon-calon pihak pemerintah, supaya mereka dapat berkuasa.

Hati kecil saya berkata, “Kalau peranan pihak kerajaan dan pihak pembangkang sama pentingnya, kenapa sewaktu pilihanraya, kedua-duanya berkempen berhempas pulas untuk mengalahkan lawannya supaya dapat berkuasa.”

Kata-kata ini juga telah menyedarkan saya mengenai suatu perkara iaitu, “Patutlah di setiap daerah dan tempat di negara ini, berlumba-lumba untuk memilih pemimpin yang berwibawa dan dihormati, supaya dengan demikian, mereka mengharapkan manalah tahu pemimpin mereka itu diberikan peluang untuk memegang jawatan tinggi dan berkuasa dalam negara.”

Tahniah! kepada Bahagian Pekan di Pahang dan Bahagian Pagor di Johor yang masing-masing dapat mengetengahkan pemimpin-pemimpin yang berwibawa dan kini memegang jawatan tertinggi dan berkuasa di dalam Negara.

Cubalah! bahagian-bahagian yang lain untuk mengetengahkan pemimpin-pemimpin kamu yang berwibawa seperti Pekan dan Pagoh, kalaupun tidak sehebat pemimpin –pemimpin dari Pekan dan Pagoh itu, setidak-tidaknya pilihlah dan ketengahkan lah pemimpin-pemimpin yang apabila bola di “hantar ke kakinya, dia pasti dapat menyumbat gol ke gawang yang ternganga”.

Saya harap daerah dan bahagian saya juga bertindak sedemikian rupa.

Sesungguhnya, berpolitik tiada faedah kalau tiada kuasa. Cuma dengan adanya kuasa, pemimpin dapat membela nasib bangsanya.

1 comment:

Julkipli Sukur said...

Tahniah buat Pak Min..sbb sekarang masih berkuasa... dan kuasa ada di tangan Kananmu. Sekali ketuk saja semua YB YB MP kecut pada Pak Min!