Sunday, August 23, 2009

PENDEKAR CAHAYA: MUSUH DALAM SELIMUT

1. "Sesungguhnya, datuk nenek kita dahulu amat bijak menggunakan bahasa untuk menyampaikan mesej. Kebijaksanaan ini dapat dilihat dari kiasan, pepatah, peribahasa, gurindam, seloka dan pantun. Hujah mukadimah Pendekar Cahaya sewaktu memberi kuliah kepada sekumpulan pendekar-pendekar muda.

2.. "Beri contoh, Tuan Guru!,", ujar seorang pendekar yang duduk dibarisan belakang dengan suara yang agak nyaring.

3. " 'Musuh dalam selimut' adalah satu contoh yang klasik. Di dalam bahasa kasarnya, erti atau makna 'musuh dalam selimut' adalah 'pengkhianat’ atau ‘menikam kawan dari belakang’", Pendekar Cahaya menjelaskan.

4. "Itu , kami tahu Tuan Guru, tetapi yang saya tak faham dan ingin Tuan Guru perjelaskan lagi ialah sifat-sifat dan tindakan individu 'pengkhianat' atau 'musuh dalam selimut'", hujah seorang pendekar yang duduk di barisan hadapan.

5. Seperti pada lazim, apabila Pendekar Cahaya memberi sesuatu penjelasan kepada anak-anak muridnya berhubung dengan perkara-perkara kompleks, Pendekar Cahaya memberi penjelasan dengan memperdengarkan kisah-kisah lama yang releven dengan persoalan berbangkit untuk mengasuh minda anak-anak muridnya ke arah kematangan. Sesungguhnya Pendekar Cahaya menyedari ‘kelemahan’ daya fikir kebanyakan pendekar-pendekar muda. Terpahat di hati Pendekar Cahaya kata-kata hikmat berhubung dengan sifat pendekar-pendekar muda, ‘sewaktu muda kita mahu mengubah keadaan dunia, sewaktu tua kita mahu mengubah keadaan belia’.
.
6. Sebagai jawapan kepada persoalan yang telah dibangkitkan oleh seorang pendekar yang duduk di barisan hadapan, Pendekar Cahaya memperdengarkan riwayat pengembaraan Datu Pahlawan Setia Bangsa di dalam dunia persilatan.

7. "Kamu ingatkah riwayat Datu Pahlawan Setia Bangsa, pelopor 'seni persilatan' bangsanya, Ranunan" Pendekar Cahaya bertanya kepada anak-anak muridnya.

8. "Ingat, Tuan Guru", serentak mereka menjawab.

9. "Kalau kamu ingat, kamu juga tentu ingat gagasan Datu Pahlawan Setia Bangsa, yang menggalakan perpaduan dan kerjasama dengan bangsa lain. Gagasan tersebut dicetuskann olih falsafah di sebalik kata-kata hikmat ‘seramai ramai bangsa sedikit, lebih ramai bangsa yang ramai’. Melalui gagasan itu Datu Pahlawan Setia Bangsa telah membina suatu "leburaya persilatan yang luas” untuk laluan pendekar-pendekar pelapis dari bangsa minoriti seperti bangsa Ranunan yang ingin mengembara di dunia persilatan. Akan tetapi, bagi pendekar-pendekar yang dilahirkan di kalangan bangsa yang minoriti, ‘leburaya persilatan yang luas’ adalah tidak memadahi sebagai ‘wadah’ untuk mereka dapat bersaing dengan pendekar-pendekar yang dilahirkan di kalangan bangsa yang majoriti, apa tak lagi kalau pendekar-pendekar yang disaingi itu keturunan keluarga pahlawan silat dan hartawan. Ini adalah kerana, masih ada lagi ‘penghadang’ yang perlu didepani olih mereka. Dan tiada sesiapa yang dapat membantu mereka untuk meranapkan atau melenyapkan penghadang ini, melainkan pendekar-pendekar itu sendiri.

10. Belum sempat Pendekar Cahaya menghabiskan hujah, seorang pendekar yang jarang-jarang bercakap, bertanya pula, “Apakah agaknya ‘penghadang’ itu dan bagaimanakah pula ianya bolih di atasi olih pendekar-pendekar seperti kami yang rata-rata daif, kerdil dan papa?”

11. “Itu satu soalan yang baik”, jawab Pendekar Cahaya dan terus memberi penjelasan, ‘Penghadang’ itu ada pada diri setiap insan termasuk orang-orang ilmuan, cendikiawan, hartawan, pahlawan dan insan biasa. ‘Prejudis’ adalah penghadang utama. Dan untuk mengatasi penghadang ini, pendekar-pendekar dari bangsa minoriti perlu ada ‘keluarbiasaan’ atau ‘kelebihan’ yang menempatkan diri mereka di suatu kedudukan yang tidak mudah untuk dipinggirkan. Meminggir pendekar yang ‘berkeluarbiasaan’ atau ‘berkelebihan’ akan mengundang reaksi negatif dari kalangan mereka yang berpegang kepada prinsip keadilan.

Sesiapa yang menghayati liku-liku perjalanan pengembaraan Datu Pahlawan Setia Bangsa akan mengakui bahawa pengembaraannya sebagai pendekar dari bangsa minoriti, Ranunan mempunyai ciri-ciri 'kelebihan' atau 'keluarbiasaan', berlainan dengan pengembaraan persilatan pendekar-pendekar yang seangkatan dengannya. Pengembaraan Datu Pahlawan Setia Bangsa banyak ‘menyusung’ arus daripada ‘mengikuti’ aliran arus. Keyakinan dan keberaniannya mendepani segala rintangan dunia persilatan sukar untuk ditandingi, mengambilkira latar belakang keluarganya yang miskin dan asal usul bangsanya yang minoriti.

Datu Pahlawan Setia Bangsa, menurut kisahnya, tidak pernah di asuh olih mana-mana guru persilatan dan tidak pula mewarisi kepimpinan persilatan yang digeruni dari ayahnya mahu pun ahli-ahli keluarganya. Yang jelas ialah penglibatanya di dalam dunia persilatan adalah atas dorongan perasaan dan keinginan yang tinggi untuk membuktikan kepada dunia bahawa asal usul bangsanya adalah bangsawan dan bukan “Lanun”. Setimpal dengan statusnya sebagai bangsa yang 'berkedudukan' sebaris dengan bangsa-bangsa lain sewaktu Borneo Utara diperintahtadbir olih Penjajah Kulit Putih, Ranunan seharusnya “bertempat” sebaris dengan bangsa-bangsa majoriti yang lain dalam arus perdana kekuasaan persilatan daerah tumpah darahnya pada awal merdeka.

Persembahan langkah dan bunga-bunga silatnya pertama kali dipersembahkan di kawasaan disebelah dia dilahirkan, dan persembahan tersebut adalah atas tajaan Tun Datu Maulana. Akan tetapi hubungan mereka tidak lama. Mereka bersengkokol cuma setahun dua sahaja.

Setelah meninggalkan gelanggang persilatan Tun Datu Maulana, Datu Pahlawan Setia Bangsa telah mengembara bersendirian mengikut gagasan ciptaannya sehingga dia di kenali di seluruh negara.

12. Ketersohoran nama Datu Pahlawan Setia Bangsa, dicapai, bukan melalui jalan pengembaraan yang pintas. Ianya dicapai setelah Datu Pahlawan Setia Bangsa berkecimpung di dunia persilatan berpuluh tahun dengan gaya dan caranya yang tersediri. Dia telah kecundang beberapa kali tetapi sebagai seorang pendekar yang satu-satunya mewakili bangsanya dalam dunia persilatan, Pendekar Cahaya tidak pernah putus asa atau kecewa. Baginya, dialah ‘flag carrier’ (pemegang panji-panji) bangsa. Kejatuhannya adalah sama dengan kejatuhan panji-panji bangsanya.

Pada Datu Pahlawan Setia Bangsa dan pendekar-pendekar yang sama taraf dengannya, ‘kekecewaan’ adalah perkataan yang tidak lagi mempunyai makna. Akan tetapi pendekar-pendekar muda mudah kecewa dan putus asa.

13. Pendekar Cahaya merenung setiap wajah anak-anak muridnya yang semuanya menunjukkan raut wajah yang ingin tahu cerita selanjutnya.

14. "Sebagai contoh, di zaman persilatan Datu Pahlawan Setia Bangsa, sepupunya Pendekar Muda telah cuba untuk membuktikan kelincahannya bersilat di dalam suatu 'pertandingan sesama pendekar di bawah satu panji-panji' di daerah sendiri. Pendekar Muda kencundang di dalam pertandingan dan menyalahkan Datu Pahlawan Setia Bangsa. Kononnya, Datu Pahlawan Setia Bangsa telah tidak "merestui" penyertaannya di dalam pertandingan tersebut. Dan kononnya juga, keengganan Datu Pahlawan Setia Bangsa untuk merestui pencalunannya dan mencantas pendekar-pendekar lain yang sebangsa dengannya, adalah atas sebab bahawa Datu Pahlawan Setia Bangsa menunggu ketibaan anaknya dari pertapahan untuk menggantinya sebagai Pendekar Cahaya di daerah mereka", Pendekar Cahaya menjelaskan dengan suara yang lembut tetapi meyakinkan.

15. Walaupun anak-anak muridnya nampak bahawa Pendekar Cahaya agak kepenatan sebab terlalu lama duduk bersila, kerana ingin tahu cerita seterusnya, seorang pendekar yang duduk dipenjuru gelangang berkata, "Tuan Guru, kami tahu bahawa Tuan Guru telah lama duduk dan mungkin kepenatan, tetapi cerita ini menggamit minat dan kami mahu Tuan Guru menghabiskan cerita Pendekar Muda yang kecundang itu".

16. Pendekar Cahaya menarik nafas panjang, merenung ke arah pendekar yang duduk di penjuru gelanggang dan meneruskan ceritanya, "Sebenarnya, menurut kisah ini, Pendekar Muda telah menghadap untuk meminta restu Datu Pahlawan Setia Bangsa dan dia dinasihati untuk tidak meneruskan niatnya sebabnya dia masih muda dan baru sahaja mencebur diri di dalam dunia persilatan. Sebelum ini pun ramai pendekar-pendekar muda sebangsa dengannya yang telah meminta restu Datu Pahlawan Setia Bangsa dan telah diberikan pandangan dan nasihat yang serupa. Malangnya mereka tidak mengindakannya, lalu sahaja meneruskan niat dan kecundang akhirnya. Datu Panji Alam adalah pendekar muda pertama yang sebangsa dengan Datu Pahlawan Setia Bangsa yang telah meminta restunya mencuba nasibnya mencabar mantan Ketua Pemuda Pendekar Daerah sewaktu Datu Panglima Gagah menjadi Ketua Pendekar Daerah dan memegang kuasa tertinggi dalam negeri. Datu Panji Alam telah tidak mendengar nasihat Datu Pahlawan Setia Bangsa. Akibatnya Datu Panji Alam juga telah kecundang.

Sebenarnya, menurut kisah, keengganan Datu Pahlawan Setia Bangsa merestui pencalunan Pendekar Muda sebab dia belum mahir dengan sepak terjangan dan ‘penipuan’ dalam dunia persilatan. Akan tetapi, secara senyap-senyap Pendekar Muda meneruskan niatnya. Kononnya, peluangnya untuk meraih kemenangan adalah cerah sebab dia ditaja olih Datu Ketua Pendekar Daerah, Datu Pendekar Wakil Bukit, Datu Mantan Ketua Pemuda Pendekar Daerah dan pendekar-pendekar yang gagah dan berkuasa dari lain daerah, termasuklah Timbalan Ketua Pemuda Pendekar Negara, anak menantu kepada Perdana Pendekar Negara. Di samping itu, dia telah 'menjual' nama Datu Pahlawan Setia Bangsa sewaktu dia diperkenalkan kepada pendekar-pendekar lain dari bangsa majoriti. Kononnya Datu Pahlawan Setia Bangsa merestui niatnya.

Pembohongan ini telah sampai ke telinga Datu Pahlawan Setia Bangsa. Tanpa lengah-lengah Datu Pahlawan Setia Bangsa memanggil pendekar-pendekar muda yang lain yang taat kepadanya dan mengarahkan mereka semua untuk menghebahkan kepada umum bahawa dia tidak ada memberikan restu kepada sesiapa melainkan kepada Ketua Pemuda Pendekar Daerah. Pendekar Cahaya berhenti sejenak dengan menarik nafas panjang.

17. Pendekar Cahaya meneruskan ceritanya, "Pada musim yang sama, Datu Panglima Gagah, sahabat persilatan kepada Datu Pahlawan Setia Bangsa telah mengambil keputusan untuk mencabar kedudukan Datu Ketua Pendekar Daerah. Keputusan itu adalah rancangan mereka berdua. Datu Pahlawan Setia Bangsa dan Datu Paglima Gagah pula merestui niat Ketua Pemuda Pendekar Daerah untuk bertanding dan mempetahankan kedudukannya sebagai ketua pendekar-pendekar muda daerah. Manakala niat Pendekar Muda untuk mencabar kedudukan Ketua Pemuda Pendekar Daerah direstui oleh Datu Ketua Pendekar Daerah dan kuncu-kuncunya. Antara mereka ini adalah Datu Wakil Pendekar Bukit dan mantan ketua pemuda pendekar-pendekar daerah. Dalam erti kata lain, Pendekar Muda telah mengambil keputasan yang berani untuk memihak pada ‘orang lain’ untuk menjatuhkan maruah dan sekali gus merosakkan gagasan yang telah dirancang olih abang sepupunya, Datu Pahlawan Setia Bangsa.

18. Pendekar Cahaya terus menyambung cerita, "Atas berkat kerjasama dengan Datu Pahlawan Setia Bangsa, Datu Panglima Gagah telah memenangi pertanding. Ketua Pemuda Pendekar Daerah juga telah mengalahkan Pendekar Muda."

19. Pendekar Cahaya bercerita lagi, " Di atas kekalahannya itu, Pendekar Muda dan pendekar-pendekar lain yang menyokongnya menyalahkan Datu Pahlawan Setia Bangsa kerana tidak membantunya.

20. "Begitulah kisah Datu Pahlawan Setia Bangsa yang mempunyai semangat setiakawan, membantu memenangkan Datu Panglima Gagah dan Ketua Pemuda Pendekar Daerah. Atas prinsip ini, Datu Pahlawan Setia Bangsa sanggup mengorbankan sepupunya Pendekar Muda demi untuk kepentingan masa depan bangsanya", Pendekar Cahaya menamatkan hujah.

21. "Tuan Guru, kenapa Tuan Guru katakan bahawa dengan mengorbankan sepupunya Pendekar Muda, Datu Pahlawan Setia Bangsa sebenarnya mementingkan masa depan bangsanya. Pada saya, tindakan itu sebenarnya mengorban atau membunuh masa depan bangsanya, sebab Datu Pahlawan Setia Bangsa telah mencantas peluang Pendekar Muda untuk mempamerkan kelincahan persilatannya. Bukankah tugas pemimpin, antara lain ialah "menyediakan" pemimpin pelapis?. Saya tak faham tindakan Datu Pahlawan Setia Bangsa itu. Bolehkah Tuan Guru perjelasankan pemikiran Datu Pahlawan Setia Bangsa yang sanggup mengorbankan sepupunya?", hujah seorang pendekar yang duduk dibarisan tengah.

22. "Memang benar bahawa, antara lain tanggungjawab pemimpin tua adalah mengasuh atau menyediakan pemimpin pelapis. Akan tetapi, dalam konteks kisah Datu Pahlawan Setia Bangsa tugasnya yang lebih penting adalah 'mebina minda terbuka' di kalangan pendekar-pendekar muda di daerahnya; mewujudkan suasana yang mendorong pelbagai bangsa untuk berkerjasama sehingga meminggirkan perasaan 'prejudis' sesama mereka. Dengan ketiadaan perasaan 'prejudis', pertandingan di antara pendekar-pendekar pelbagai bangsa akan menjadi adil dan telus sebab 'pengadil' yang terdiri dari rakyat jelata akan memilih pendekar-pendekar berasaskan kebolihan dan keperibadian dan bukan atas sebab bahawa pendekar yang terpilih adalah dari bangsa majoriti. Dan perlu juga diingati bahawa di dalam dunia persilatan kepentingan kebanyakan diutamakan daripada kepentingan perseorangan", Ujar Pendekar Cahaya.

23. Pendekar Cahaya terus bercerita, "Pantang bagi seorang pendekar tersohor seperti Datu Pahlawan Setia Bangsa untuk menikam "musuh"nya di belakang. Apa tak lagi teman seperjuangan. Menurut kisah, Pada waktu itu Datu Pahlawan Setia Bangsa, Datu Panglima Gagah dan Ketua Pemuda Pendekar Daerah adalah sepasukan dan beregu. Manakala Pendekar Muda "ditaja" dan memihak kepada pasukan Datu Ketua Pendekar Daerah, Datu Pendekar Wakil Bukit dan mantan Ketua Pemuda Pendekar Daerah.

Memang adat di dalam dunia persilatan, sewaktu pertandingan ada yang kalah dan ada yang menang. Akan tetapi, Pendekar Muda tidak dapat menerima kekalahannya dengan hati yang terbuka. Dia menyalahkan Datu Pahlawan Setia Bangsa di atas kekalahannya. Bayangkan risikonya kepada bangsanya kalau Datu Pahlawan Setia Bangsa menyebelihi Pendekar Muda samada terus terang atau secara rahsia!. Bukankah Datu Pahlawan Setia Bangsa akan di tuduh sebagai musuh dalam selimut atau pengkhianat kesetiakawanan?".

24. Pendekar Cahaya meneruskan penjelasan, "Menurut kisah, pada waktu muda mereka, Datu Pahlawan Bangsa Setia dan Datu Panglima Gagah yang berlainan bangsa pernah beradu panca silat. Nasib memihak pada Datu Pahlawan Setia Bangsa sebab pada waktu itu, Tun Datu Maulana ‘menaja’ Datu Pahlawan Setia Bangsa. Bertahun-tahun lamanya mereka ini ‘bermusuhan’ sehingga kedua-dua suku mereka yang sedaerah dan tinggal di kampung-kampung yang berjiran-jiran ikut bermusuhan. Sehingga ada di antara pendekar-pendekar dari kedua-dua suku ini yang mengungkit sejarah bangsa dan pendekar-pendekar mereka dahulu kala.

Akan tetapi, keadaan dunia berubah dari masa kesemasa. Di dalam perubahan ini, pendekar-pendekar yang dahulunya muda telah menjadi dewasa dan matang. Begitu lah yang terjadi kepada dua datu ini. Mereka telah memikirkan perkara-perkara yang baik untuk suku masing-masing. Dan yang sebaik-baiknya untuk mereka adalah berkerjasama untuk memertabatkan dua suku bangsa yang berlainan di dalam satu wadah perjuangan. Kedua-dua datu ini telah menyedari bahawa “musuh” mereka yang sebenarnya adalah “orang lain” yang juga mahu bangsanya berada di singgasana persilatan dan kuasa di negeri dan Negara. Kuasa adalah penentu atas segalanya. Tanpa kuasa impian dan cita-cita untuk melonjakkan nasib bangsa kehadapan akan tinggal sebagai igauan buat selamanya.

Menurut kisah, kerjasama di antara Datu Pahlawan Setia Bagsa dan Datu Panglima Gagah telah menghasilkan buah. Datu Panglima Gagah, yang terpinggir nama dan kuasa dipersilatan negari dan Negara pada beberapa ketika telah dinobatkan sebagai Timbalan Pengerusi Pehubungan Persilatan Negeri.

Bayangkan akibatnya, sekiranya Datu Pahlawan Setia Bangsa telah memihak kepada sepupunya Pendekar Muda secara terang-terang atau rahsia!?

25. Belum sempat Pendekar Cahaya menjelaskan, seorang anak muridnya dengan tidak sabar lagi mengemukakan pertanyaan, “Apa risikonya, Tuan Guru?’

26. “Banyak risikonya. Antaranya ialah, pertama, nama Datu Pahlawan Setia Bangsa yang tersohor di kalangan pendekar-pendekar rumpun bangsanya terutama sekali di daerahnya sendiri, sebagai bapa perpaduan rumpun bangsa akan tercemar. Datu Pahlawan Gagah tidak akan mempercayai Datu Pahlawan Setia Bangsa lagi. Persahabatan mereka yang erat dan sebati akan hancur dan mereka akan bermusuhan kembali seperti pada zaman muda mereka.

Di dalam dunia persilatan, “menikam” teman seperjuangan dari belakang dihindari dengan sejauh-jauhnya olih setiap Pendekar Cahaya. Ini adalah kerana, kelakuan atau sikap seorang pendekar yang tidak baik akan ‘menjangkiti’ atau menjejaskan nama baik bangsanya seperti maksud peribahasa, ‘seekor kerbau membawa lumpur, semuanya terpalit’.

Risiko kedua, perpaduan yang telah terjalin dan sedia ada di antara suku Datu Pahlawan Setia Bangsa dan suku Datu Panglima Gagah akan terjejas dan retak.

Risiko ketiga, ekoran dari keretakan ini, ketegangan di antara kedua dua suku ini akan berulang seperti dahulunya. Kalau itu berlaku maka malang lah bagi pendekar-pendekar dari suku minoriti yang berkecimpung di dalam dunia persilatan atas sebab kelaziman, ‘seramai-ramai bangsa sedikit, lebih ramai bangsa yang ramai’.
.
Risiko keempat, perpecahan atau pergisiran di antara pendekar-pendekar se rumpun bangsa akan melemahkan perjuangan mereka. Kelemahan ini menguntungkan pendekar-pendekar ‘orang lain” yang menganggap Datu Pahlawan Setia Bangsa dan Datu Panglima Gagah sebagai saingan untuk menduduki singgahsana persilatan negeri. Yang turut mendapat keuntungan ialah pendekar-pendekar ‘tumpang tuah’ yang hanya tahu melafazkan ‘ya’ atau jarang ‘tidak’, dan pendekar-pendekar yang menganut ‘pemikiran’ pendekar-pendekar Islam di sebelah Barat Negara yang berpendirian dan mengganggap negeri kecil mereka sebagai ‘Serambi Mekah’.

Risiko kelima, ‘permusuhan’ di antara Datu Pahlawan Setia Bangsa dan Datu Paglima Gagah akan menjadi ‘ikutan’ pendekar-pendekar muda serumpun bangsa dan sedaerah.

Kononnya menurut kisah, pada Datu Pahlawan Setia Bangsa, seandainya pun Pendekar Muda menang di dalam pertandingan itu, pendekar-pendekar dari bangsa majoriti yang lain akan menentangnya juga di pertandingan-pertanding berikutnya yang diadakan tiga tahun sekali. Pada ketika itu, Pendekar Muda akan menghadapi masalah. Isu ‘perkauman’ akan menjadi senjata pertama pendekar-pendekar lawan untuk ‘menikam’nya. Ini adalah kerena, isu ini telah digunakan secara terang-terang oleh Pendekar Muda dan pendekar-pendekar yang menyokongnya sewaktu mereka berkempen di kalangan pendekar-pendekar sebangsa mereka.

Kononnya juga menurut kisah, pada Datu Pahlawan Setia Bangsa, adalah lebih baik sekiranya Pendekar Muda memihak kepada pasukan Ketua Pemuda Pendekar Daerah dan cuma bertanding jawatan nombor dua sebab peluangnya untuk menang adalah cerah. Ini adalah kerana, kalau pun isu ‘kaum’ digunakan olihnya, penggunaan isu itu adalah tepat dan sesuai dengan keadaan, iaitu ‘kalau kedudukan nombor satu di sandang olih pendekar dari kaum majoriti, maka biarlah kedudukan nombor dua pula di sandang olih pendekar dari kaum minoriti.’

Menurut kisah ini juga, kononnya, pada Datu Pahlawan Setia Bangsa, peluang untuk Pendekar Muda menduduki jawatan nombor satu sebagai Ketua Pemuda Pendekar Daerah dalam beberapa tahun selepas menyandang jawatan nombor dua adalah amat cerah sekali, sebab pada waktu itu, Datu Pahlawan Setia Bangsa dan Datu Paglima Gagah akan merestui pencalunannya. Pada waktu itu juga, Ketua Pemuda Pendekar Daerah, tidak bolih bertanding lagi atas fakta umur. Atas sebab itu Ketua Pemuda Pendekar Daerah tidak ada pilihan melainkan memberi laluan dan merestui pencalunan Pendekar Muda untuk bertanding jawatan nombor satu sebagai penggantinya.

Akan tetapi, budaya pemikiran pendekar muda telah dinodai olih pemikiran ‘jalan pintas atau lintas’. Pemikiran Pendekar Muda tidak terkecuali.

Demikianlah riwayat Datu Pahlawan Setia Bangsa dan sepupunya, Pendekar Muda’’, Pendekar Cahaya mengakhiri hujah.

27. Sesungguhnya seseorang yang bertindak tanpa mengambilkira akan risiko tindakannya yang memudaratkan kepada teman seperjuangan atau rumpun bangsanya, adalah ‘musuh dalam selimut’.

28. ‘Musuh dalam selimut’ adalah ‘pengkhianat’.

5 comments:

aura said...

Tuan guru,Datu pahalawan bangsa,hamba terkenangan sekurun lalu bila tuan guru diturunkan dari singasana mahalagai putra jaya kerana peraturan negara bukan keaiban,tuan guru mengutus kadam menghadap Datu panglima Gagah untuk mohon sedikit buah fikiran supaya singasana Datu Pahalawan bangsa setia dapat dikekekalkan untuk kepentingan bangsa.Waktu itu hati tuan hamba tercedera atas laku Datu Panglima Gagah tak ada tanda sempati sebagai pendikar menyelamat teman karib dihujung taktha.Berkali kami bermadah jauhkan diri dari Datu Panglima Gagah,pendikar itu sudah tidak segagah dimata panglima caya yang baru

PA'MIN said...

Aura,

Makan tebu jangan dikupas.
Kalau dikupas sayang kulitnya,
Pendekar-pendekar jangan dilepas,
Kalau dilepas sayang baktinya.

Pa'Min

DEPU-DEPU said...

Wahai ayahanda penyejuk mata
Tahu diri menjauhkan nista
Tahu bercakap tidak berdusta
Tahu berbual tidak mengata.

Kalau tebu katakan tebu
jangan disangka rotan mati
kalau begitu niat dikalbu
semarakkan kembali niat dihati

wahai ayahanda penawar duka
cerita hati cerita iringa
belum banyak ilmu paduka
jangan dikhilaf serata bangsa

PA'MIN said...
This comment has been removed by the author.
PA'MIN said...

Deru,

Pendekar mana tidak derita,
Dari jauh bangsa mencaci,
Cinta pendekar pada bangsa,
Seperti nyawa, pada diri.

Pa'Min