Tuesday, September 1, 2009

PENDEKAR CAHAYA : BANGGA DENGAN LOGHATNYA

1. Sebagai orang lama, Pendekar Cahaya banyak menimba ilmu pengetahuan yang dari pergaulan. Pendekar Cahaya "jauh berjalan, luas pandangan".

Dia telah terdedah kepada petua dan ajaran orang tua-tua sejak kecil lagi.

Pendekar Cahaya masih ingat, tanpa kompas (alat penunjuk arah) nelayan dahulu mengenalpasti tempat yang hendak dituju dengan hanya berpetunjukkan bintang-bintang di langit. Tanpa GPS (alat penunjuk lubuk ikan di dasar lautan) nelayan dahulu tahu tempat lubuk. Tanpa alat pengkaji cuaca, nelayan dahulu tahu bila lautan akan bergelora dan begitulah seterus.

2. Kini, sebagai Pengerusi Sidang Suara Negara, Pendekar Cahaya dapat mendengar banyak idea dari hujah-hujah pihak berkuasa dan pihak pembantah.

Pendekar Cahaya sungguh bertuah kerana dapat menimba ilmu pengetahuan dari hujah-hujah Ahli-Ahli Sidang Suara Negara.

3. Ada hujah yang cukup ilmiah dan membangun minda. Tidak kurang juga hujah yang memesong perkara dan isinya kosong.

4. Terkadang ada hujah yang cukup sensasi dan disampaikan dengan gaya tersendiri sehingga pihak sebelah naik berang. Terkadang ada pula hujah yang sinis dan disampaikan dengan suara lunak dan senyuman manis, walau pun hujah itu menggigit tetapi telinga pihak sasaran tidak merasa sakit.

5. Dalam pada itu, ada hujah yang biasa sahaja tetapi diluah dengan suara marah, mencabar pihak sebelah. Hujah sebegini yang menggamit perhatian dan menimbulkan kemarahan dari teman-teman yang berbeza pandangan.

6. Bahasa yang digunakan pula semamangnya sama, Bahasa Kebangsaan Negara, tetapi dengan loghat yang berbeza, menurut loghat daerah atau tempat asal ahli-ahli yang berhujah.

7. Tempat asal Pendekar Cahaya ialah dari sebelah Pantai Timor Negara, maka loghatnya sewaktu berhujah memberi petua kepada Ahli-Ahli Dewan Suara Negara amat ketara, dan terkadang telinga yang mendengarnya tercuit hati terketawa, tetapi Pendekar Cahaya selamba sahaja, kerana di dalam hatinya berkata, ‘Ku peduli apa. Kalau Ahli-Ahli Dewan Suara dari lain daerah berhujah dengan bangga menggunakan loghatnya, kenapa pula saya terikut-ikut berhujah mencontohi cara dan loghat mereka. Saya juga bangga dengan cara dan loghat saya.’

8. Terkadang ada hujah ahli Dewan Suara yang amat bermakna, boleh disifatlan sebagai hasutan, tetapi ahli yang berkenaan tidak perduli akan risikonya terhadap keselamatan. Dia terlupa, pada zaman twitter, Facebook, sms, mms, Email dan blog ini, apa sahaja yang di lafaz oleh lidah, di dalam beberapa minit sahaja akan tersebar luas ke merata-rata.

9. Dewan Suara Negara adalah sidang untuk membincang masalah rakyat jelata. Hujah-hujah diluahkan oleh ahli-ahlinya sememangnya berbeza-beza. Terkadang, ada ahli yang emosional dan tak dapat mengawal perasaan, sehingga mengundang reaksi yang setimpal dari kawan dan lawan.

10. Pendekar Cahaya terkadang sakit dada melayan karenah ahli-ahli Dewan Suara. Di masa-masa tertentu seperti semasa terdapat ahli yang mencetuskan kekecohan, Pendekar Cahaya terpaksa mengawal keadaan dengan menggunakan kuasa di tangan tanpa sebarang kekhuatiran dan keraguan.

11. Namun Pendekar Cahaya bershukor, setakat ini keadaan Dewan Suara Negara dapat dikawal olehnya dengan penuh tanggungjawab dan berhemah. Dia adil dan tidak berat sebelah untuk memberikan peluang bersuara kepada ahli-ahli dari pihak berkuasa dan pihak pembantah.

2 comments:

risk-taker said...

salam...

moga TSP sukses selalu...
bangga bila melihat TSP menggunakan loghtanya sendiri...

'ingin melihat TSP terus menjadi pelopor loghat kita'

supaya x juga anak muda2 seperti saya ini,terikut2 loghat org seberang...

Tudung Duang said...

Salam Pa'Min..

Saya kagum! Apa lagi mampu saya katakan...apa lagi? Selain daripada rasa kekaguman melihat Pa'Min mengendalikan Dewan Suara!

Jujurnya..Bila saya meyaksikan Pa'Min sebagai Speaker...Saya hanya melihat Kota Belud! yang berani! tegas!..bermaruah! "YB Batu Gelugor, sila keluar"..

Terimakasih Pa'Min..
Drp. TudungDuang,TipoSelisir n Sempangan..