Friday, September 4, 2009

PENDEKAR CAHAYA : FATWA BERBEZA MENGGUGAT AKIDAH?

Tok Guru..LKY pastinya tidak akan mengeluarkan fatwa mengenai Islam. Bolehkah dia menghina Islam kerana kecetekan ilmunya tentang Islam?


1. Terkejut Pendekar Cahaya mendengar fatwa Tok Guru di Serambi Mekah bahawa, ‘Hukumnya bagi orang yang ‘menghina’ kesucian Agama Islam itu tidak dikenakan apa-apa celaan jika individu itu cetek fahamannya pada agama Islam atau sememangnya bukan beragama Islam.’

2. Beberapa puluh purnama yang lalu, seluruh negara Islam di dunia mengutuk seorang individu di Europa yang menghina Pesuruh Allah melalui lukisan dan kalikaturnya. Individu berkenaan cetek fahamanya terhadap agama Islam. Dunia Islam juga mengutuk penerbitan film "Fitnah" oleh seorang produser Holland yang nyata cetek fahamannya tentang Islam.


3. Malah Ayatollah Khomeni, ulama yang meruntuhkan sistem pemerintahan beraja di negaranya, Iran, melalui revolusi, pernah mengeluarkan fatwa untuk menghapuskan penulis buku 'Satanic Verses', Salman Rusdie, kerana kandungan buku tersebut menghina agama Islam dan kitab suci Al-Quran. Salam Rusdie cetek fahamannya terhadap agama Islam. Pemimpin-pemimpin negara-negara Islam seluruh dunia termasuk Malaysia juga mengutuk perbuatan penulis itu, menyebabkan ia tidak bebas menjelajah ke sana ke mari seperti manusia biasa yang lain sehinggalah ke hari ini.

4. Baru-baru ini, negara dikejutkan dengan hukuman sebat enam kali dan denda RM5,000.00. ke atas seorang wamita Islam. Hukuman ini adalah yang julung kali dijatuhkan terhadap seorang model wanita, Dewi Kartika Sari Soekarno, yang telah didapati bersalah oleh Mahkamah Syariah Pahang kerana meminum arak di tempat awam, telah ditangguhkan. Tidak pula bermakna dia tidak menyalahi hukum jika dia meminum arak di tempat yang tersorok. Antara sebab penangguhannyanya ialah kerana terdapat perbezaan pendapat di kalangan pemegang hukum dan ulama-ulama tanah air selain keberadaaan kita dalam bulan Ramadan Al Mubarak..

5. Pada Pendekar Cahaya, gelagat pegamal politik dan "ulama-ulama" tanah air hampir serupa. Terkadang pendapat mereka bercanggah antara satu dengan yang lain sehingga mengelirukan ummah dan rakyat jelata. Malah memberikan gambaran bahawa hukum Islam dilaksanakan berbeza-beza.

6. Pendekar Cahaya berpegang teguh kepada prinsip keikhlasan mengatasi dan menghindari kehipokritan agar tindak-tanduknya sentiasa berada di atas landasan yang diredhai Allah Subhanwatala..

Wallahu wallam.



No comments: