Monday, September 14, 2009

PENDEKAR CAHAYA : POLITIK ITU KEJAM?

1. Memang dalam permainan politik, seringkali kita temui amalan yang tidak jujur sehingga menjadikan nama politik itu hodoh dan kejam. Politik wang misalnya telahpun memperlihatkan kesan kecatatan dan kemusnahan, bukan sahaja kepada organisasi malah kepada sistem yang sepatutnya dijadikan panduan bagi keharmonian masyarakat .

2. Terdapat juga pihak-pihak tertentu yang menggunakan kuasa politik untuk mencantas teman seperjuangan di dalam organisasi parti politik yang sama. Sering kita lihat dan dengar sesetengah pemimpin dinafikan haknya dan peluangnya secara "deliverate' untuk bertanding semata-mata kerana dia dianggap sebagai pesaing atau ancaman kepada kedudukan pihak tertentu tersebut kelak.

3. Terdapat pula pihak yang sanggup menggunakan ‘networking’nya atau rangkaiannya di dalam organisasi parti yang sama dengan mempengaruhi mereka agar tidak memilih atau menyokong calon-calon yang bertanding merebut kedudukan di dalam parti mereka, kendatipun mereka yang cuba dicantas itu adalah teman seperjuangan yang mempunyai keupayaan dan kualiti yang lebih baik daripada diri mereka sendiri. Perkara yang menjadi keutamaan baginya ialah dapat merealisasikan halatuju dan impian peribadinya tanpa menghadapi saingan dan ancaman pihak lain sekalipun dari mereka yang bernama "sahabat".

4. Atas sebab-sebab itu, ada pihak yang mengatakan bahawa politik itu kejam dan tega kerana sesetengah pihak mempunyai pegangan dan pemikiran yang terlalu condong dan cenderung pada agenda politik peribadi semata-mata. Halatuju sedemikian hanyalah pada perspektif “menang-kalah”. (win-lose)

5. Pendekar Cahaya berpeluang bertanya pada ramai pengamal politik dalam negara, mengenai norma politik yang mereka kagumi; “Adakah halatuju politik itu semestinya bersandarkan kepada konsep “menang-kalah” dalam kontek yang sebenar-benarnya"?

6. Pendekar Cahaya bertanya lagi, “Mungkinkah pemimpin-pemimpin nasional yang berkalibar memiliki paradigma yang berpegang kepada konsep ‘menang-menang’ (win-win), sehingga tiada pihak yang merasa ‘kalah’ dan terkilan, malah semuanya merasa ‘menang-menang’?

7. Pendekar Cahaya sedang tekun memikirkan; kiranya benar politik itu sebagai cabang seni yang padat dan sarat dengan ‘kemungkinan’, apakah ada kaedah bagi pemimpin-pemimpin politik bertindak untuk ‘memenangkan semua pihak’?

8. Sesungguhnya Pendekar Cahaya berpendirian bahawa politik itu tidak seharusnya zalim dan tidak semestinya satu kerjaya untuk berlaku ‘kejam’.

No comments: