Wednesday, April 27, 2011

PENDEKAR CAHAYA: LAIN BATU LAIN KARANG, LAIN DAHULU LAIN SEKARANG; LAIN MASA LAIN GAYA, LAIN NEGARA LAIN CARANYA.

1. Dahulu, walaupun serba kekurangan, tiada menimba ilmu di menara gading, tidak banyak ilmu di dada, kurang pergaulan, tidak jauh perjalanan, namun mereka yang bergelar pemimpin atau yang beraspirasi menjadi pemimpin dapat menampilkan sikap, perangai dan daya fikir yang setimpal dengan kedudukan sebagai pemimpin atau bakal pemimpin.

2. Dahulu, walaupun ibu bapa buta huruf, namun mereka dihormati oleh anak-anak yang berpengajian tinggi. Anak-anak tidak tergamak atau berani menempelak atau mengaibkan ibu bapa dikhalayak ramai kalau pendapat atau pandangan mereka bercanggah. Anak-anak dengan rela mengalah, bukan kalah mempertahankan hujah tetapi berpegang pada suatu etika, "hormat" ibu bapa dan takut tulah. Tetapi, mereka yang bersikap sedemikian rupa, rata-rata berjaya di dalam perjuangan hidup mereka. Mungkin kah doa ikhlas ibu bapa yang tidak pernah terguris hatinya, yang sentiasa memohon pada yang Maha Esa supaya anak-anak mereka semporna hidupnya dikabul oleh Allah doa mereka?

3. Dahulu, demi kepentingan rakyat jelata, pemimpin-pemimpin pelbagai bangsa berunding, berpakat dan berkerjasama. Mereka mengenepikan kepentingan diri jauh sekali menuding jari. Sikap ikhlas itu berbaloi. Mereka telah dapat mengisi kemerdekaan negara dengan dasar dan polisi yang kejayaannya dapat kita nikmati bersama dizaman kita. Akan tetapi, pemimpin-pemimpin dizaman ini walaupun berbekal pelbagai pengalaman dan ilmu di dada, asyik bersengketa, menuding jari dengan tidak memperdulikan sasarannya. Apakah mungkin akibatnya kehancuran kejayaan yang sedia ada?

4. Ada bangsa minoriti di negara kita yang sanjung tinggi cara pentadbiran negara jiran, kononnya effisien, telus dan bertanggung jawab kepada kebajikan rakyatnya. Di sebaliknya, bangsa majoriti di negara jiran yang berkenaan tidak berpuas hati dengan parti pemerintah, sebab, kononnya walaupun negara mereka kaya, dipimpin pemimpin terkemuka di persada dunia, tetapi rakyatnya dikongkong tidak bebas bersuara dan sara hidup yang mahal membawa derita. Apakah ini sikap manusia yang sentiasa mencari sesuatu demi nafsu?

4. PENDEKAR CAHAYA telah hidup lama dan telah mengharungi hidup cara dahulu dan cara masa kini.

5. SESUNGGUHNYA, PENDEKAR CAHAYA berpegang pada cara hidup yang sederhana iaitu cara masa kini yang disulami dengan etika zaman dahulu.

No comments: