Monday, November 8, 2010

PENDEKAR CHAHAYA : PENGEMBARA PEMBUKA "MATA MINDA".

1. Kekadang langkah PENDEKAR CHAHAYA sejuk, lesu dan kaku, angkara "musuh-musuh".

2. Seakan tiada "nyalah" pendorong untuk bangun walau selangka. Dalam keadaan sebegini, PENDEKAR CHAHAYA menyepi beratus malam dan hari -meneliti - bermuhasabah diri.

3. Ada pihak, dengan sinis, berkata, " Mungkin pengembaraan PENDEKAR CHAHAYA sudah berada dipenghujungnya, dimamah usia dan tenaga tua ".

4. Hati PENDEKAR CHAHAYA terguris mendengar kata-kata nista. Dia tidak menghalang sesiapa yang memartabatkan bangsa. Sebaliknya, dia tidak mahu dihadang, cuma atas alasan, dia mengganggu perjalanan mereka.

5. Pejuang tiada had usia dan tenaga. Semua, tidak kira "satus" dan "daya", diperlukan untuk bangkit memartabatkan bangsanya.

6. PENDEKAR CHAHAYA, bukan petualang dan penghadang kepada "cita-cita membara" kembara muda. Sebaliknya, dia adalah "printis jalan" dan "peneroka" yang telah dan akan membuka "mata minda" pengembara dari desa-desa untuk "bersaing" dengan "pengembara" di kota-kota.

7. Sesungguhnya PENDEKAR CHAHAYA , sekian lama, hidup "berkelana" dan tidak suka "beradu tenaga dan minda" dengan sesiapa - jauh sekali kembara muda didesanya - kecuali "penderhaka".

2 comments:

Datu pitung said...

salam Tan Sri

saya bangga punyai pemimpin bangsa seperti tan sri. kerana tan sri iranun di kenali dan kerana tan sri juga iranun di hormati. walaupun saya tdk bergiat mendalam dlm politik, tapi saya mengikuti perkembangan tan sri dengan baik. terutama dalam dewan parlimen.

BELUM PENDEKAR said...

Salam PaMin,

1. The one who understands does not speak; the one who speaks does not understand.

2. Don't draw a sward against a louse.

3. There are two kind of perfect person; one who is dead, and the other one is not yet born'

salam hormat selalu
BBELUM PENDEKAR