Saturday, April 30, 2011

PENDEKAR CAHAYA: "RIUH SALAKAN, TIADA GIGITAN"

1. Apabila berhadapan dengan kemuskilan atau masalah, PENDEKAR CAHAYA mengingatkan dirinya pada maksud tersirat kata-kata dan petua orang-orang yang terdahulu sebagai iktibar, teladan atau panduan untuk bertindak seterusnya.

2. Ada kata-kata orang dahulu yang berbunyi, "Kalau hendak menendang seekor anjing, pastikan dahulu bahawa anjing itu bukan dipunyai oleh seorang pembesar".

3. "Riuh salakan, tiada gigitan".

4. "Kalau hendak bergolek, goleklah, tapi jangan sampai luka".

5. "Keuntungan pejuang-pejuang bukan balasan atau imbuhan yang diperolehi serta merta tetapi tercatatnya nama di dalam lipatan sejarah yang dapat dibanggai oleh bangsa dan keturunannya".

6. "Di dalam keadaan yang dianggap berhadapan dengan kerugian, mungkin di situ juga terletaknya peluang keuntungan".

7. "Pihak yang menampilkan dirinya simpati atau perihatin, tidak semestinya akan menjadi regu yang ikhlas di dalam perjuangan dan sebaliknya pihak yang dianggap sebagai musuh rupanya sengaja berperanaan sedemikian untuk dapat membantu merealisasikan objektif perjuangan dengan lebih berkesan.

8. PENDEKAR CAHAYA telah lama menjelajah di gunung, laut, pantai, lurah dan lembah. Ada kalanya bersendirian dan ada kalanya berpasukan. Kesemuanya sama. Bersendirian atau berpasukan, ianya memerlukan pengorbanan dari semua yang berkenaan. Akan tetapi pengorbanan tidak sama tahapnya. Ada "hangat-hangat tahi ayam" dan ada pula yang "menyeluk pekesam sampai ke pangkal lengan". Dan tidak kurang juga bilangannya yang "mengadu domba".

9. SESUNGGUHNYA, PENDEKAR CAHAYA berpegang teguh kepada prinsip, "Jangan berjalan di hadapan, mungkin tiada yang akan ikut berjalan di belakang dan jangan berjalan di belakang, mungkin tiada yang akan mendahului berjalan di hadapan. Jalan seiringan sebagai teman-teman seperjalanan"

No comments: